Under eftermiddagen kl 15-16 delar vi upp agendan i två parallella spår, block 1: Om annonsmarknadens framtid, block 2: Om prenumeration, räckvidd och målgrupper. 
 

Program

08:30 - 08:55
News Media Talks

Vi inleder Media Summit 2026 med ett direktsänt News Media Talks med aktuella gäster och spaningar. 

 
 
 
09:00 - 09:10
Välkommen till Media Summit 2026

Media Summits moderatorer Linnea Kihlström, chefredaktör Dagens Media och Thomas Mattsson, senior rådgivare, Bonnier News, introducerar dagens program. 

 
 
 
09:10 - 09:30
Utsikt från toppen: Styrelsebesluten som står högst upp på agendan

Transformationstrycket på medieföretagen är högre än någonsin. Vad står högst upp på to do-listan för mediebolagens styrelser och hur ser de på framtiden när det gäller digitalisering, affärsmodeller och journalistikens framtid? Möt styrelsetopparna i tre mediebolag med vitt skilda förutsättningar - familjeägda Bonnier News, stiftelseägda Schibsted och entreprenörsägda Ny Teknik Group. Vilken strategisk inriktning väljer de, och hur arbetar de för att skapa långsiktigt hållbara medieföretag i en tid av ständig förändring. Är ägarna redo att investera sig ur krisen, och har de råd?

Casten Almqvist Gunilla Herlitz Kjersti Løken Stavrum
 
 
09:40 - 10:00
TV4 och Schibsted – så ska de leva lyckliga i alla sina dagar.

Konkurrensverket har gett sin välsignelse och det formella avtalet är klart. Därmed har medieindustrins mest omtalade förlovning övergått i en formell förening. Vad kommer att göra detta till ett lyckligt och lönsamt förhållande? 

Siv Juvik Tveitnes Mathias Berg
 
 
10:00 - 10:30
Förmiddagskaffe

Paus för nätverkande och diskussion.

 
 
 
10:30 - 10:50
Printdöd, AI-tidningar och raset för söktrafiken – början eller slutet för framtidens mediebransch?

2025 var året då Bohusläningen begravde sin printtidning, Google lanserade sina AI-sammanfattningar och de första helt AI-genererade nyhetssajterna såg dagens ljus i Boden, Kalix och Ängelholm. Hur har det gått, och vad förebådar detta om branschens framtid? 
 

Sandra Bygdén Shameh Christina Kennedy
 
 
10:50 - 11:00
Tio frågor på tio minuter till… Anders Eriksson, vd Bonnier News

Anders Eriksson och Bonnier News stärker sina positioner. Siktet är inställt på en miljard i vinst redan 2025, alliansen med NWT är klar och kassan välfylld. Men himlen är inte molnfri. Varifrån kommer framtidens tillväxt?

Anders Eriksson
 
 
11:00 - 11:20
Den trehövdade tidningsdraken – korsägandet som vinnarstrategi

Alliansen mellan Bonnier News Local och Gota Media har under våren 2025 förstärkts med NWT. Den trehövdade draken blir en dominant inom svensk lokalpress. Vad betyder det för möjligheterna att stärka affären och erbjudandet till prenumeranterna? Hur påverkas konkurrensen? Finns det fler potentiella kandidater för Bonnier News modell med korsägande? 

Sture Bergman Mats Ehnbom Pia Rehnquist
 
 
11:20 - 11:30
Tio frågor på tio minuter till… Lina Hedenström, vd NTM

Minskat mediestöd och minusresultat sätter press på lokaltidningsjätten NTM. Hur länge kan ensam vara stark och hur ska NTM-ledningen vända utvecklingen? 

Lina Hedenström
 
 
11:30 - 11:50
Utmanarna: Vad krävs - förutom mod - för att starta ett lönsamt mediebolag på 2020-talet?

Kvartal har visat att det går att utmana de stora mediebolagen och nå en lojal publik. I höst har flera andra nya medieentreprenörer gjort entré. Vad är receptet för långsiktig framgång och uthållighet?

Ludde Hellberg
 
 
11:50 - 12:00
Tio frågor på tio minuter till… Stig Ørskov, vd WAN-Ifra

Vid årsskiftet kliver JP Politikens vd Stig Ørskov på rollen som chef för den globala branschorganisationen WAN-Ifra, World Association of News Publishers, som samlar över 3 000 medieföretag världen över. Vad tänker han göra av sitt nya uppdrag? Vad blir avgörande för att nyhetsmedierna ska överleva i AI-åldern? 

Stig Ørskov
 
 
12:00 - 13:00
Lunch
 
 
 
 
13:00 - 13:20
Follow the Money: Konsten att tjäna pengar på undersökande journalistik.

Den holländska mediesuccén Follow the money har blivit en kommersiell framgång genom ett totalt fokus på undersökande journalistik. Bolaget grundades 2010 men var nära att gå under innan de hittade affärsmodellen som fick allt att vända. Grundaren Arne van der Wal berättar hur man tjänar pengar på att göra dyr och krävande journalistik.

Arne van der Wal
 
 
13:20 - 14:30
Tema: Innovation och produktutveckling
 
 
 
 
13:21 - 13:50
Kan AI rädda medieindustrin och vem vinner AI-kapplöpningen?

Tre framtidsspaningar om AI som hot och möjliggörare för medieindustrin, hotet från techjättarna och vilka allianser som blir nödvändiga.

Martin Jönsson Martin Schori Olle Zachrison
 
 
13:50 - 14:10
Konsten att skapa en digitalt driven och läsarfokuserad redaktion

Vilka förändringar behöver göras i redaktionskulturen för att lyckas med sin digitala tillväxt? Lisa MacLeod har mer än 25 års erfarenhet av digital transformation och redaktionellt ledarskap bland annat på Financial Times där hon var en av nyckelspelarna i den framgångsrika omvandlingen från en traditionell papperstidning till en digitalt driven och läsarfokuserad nyhetsorganisation.

Lisa MacLeod
 
 
14:10 - 14:30
Så formar vi framtidens digitala produkt

Sättet att presentera vårt innehåll för läsarna, tittarna och lyssnarna har inte förändrats särskilt mycket, trots överflyttningen från print till digitala plattformar. Hur kommer framtidens digitala produkt(er) att se ut? 

Naja Nielsen Espen Sundve Jan Helin
 
 
14:30 - 15:00
Eftermiddagskaffe
 
 
 
 
15:00 - 16:00
Block 1: Innehåll som möter affär – strategier för räckvidd, konvertering och lojalitet

Under eftermiddagen delar vi upp agendan i två parallella spår. 

 
 
 
Block 2: Räckvidd och relevans – nycklarna till annonsaffärens överlevnad

Under eftermiddagen delar vi upp agendan i två parallella spår.

 
 
 
15:01 - 15:20
Nyheter som motor för räckvidd och engagemang

Nyhetsjournalistik är navet i mediehusens arbete med att nå breda publikgrupper och skapa engagemang. I en tid av ökad digital konkurrens och förändrade konsumtionsmönster spelar nyheterna en avgörande roll för att attrahera nya användare, behålla befintliga och driva konvertering till prenumerationer och digitala tjänster. Hur kan vi utveckla nyhetsinnehållet som en strategisk motor för både räckvidd och konvertering? Hur kan redaktionellt arbete samspela med affärsutveckling för att stärka både journalistik och affär?

Viveka Hansson Anna Careborg Karin Schmidt
 
 
Den som äger kunden äger affären

Datadriven marknadsföring och nya aktörer omformar spelplanen på annonsmarknaden. Kunskapen om och relationen till kunden blir allt viktigare. Hur kan mediehus, plattformar och annonsörer stärka sin position genom att äga kundrelationen – och därmed affären? Vilka strategier krävs för att bygga lojalitet, samla relevant data och skapa värde för både användare och annonsörer? Hur påverkar utvecklingen affärsmodeller, innehåll och samarbete i branschen?

Alexander Lydecker
 
 
15:20 - 15:35
De trogna, de otrogna och dem vi inte når

Saknar de traditionella medieföretagen förmågan att attrahera nya grupper läsare, lyssnare och tittare? Vad gör de som har lyckats?

Sofia Wadensjö Karén Gustaf Eriksson Klas Granström
 
 
Annonsfinansierad video - många utmanare på växande marknad

Reklam har fått ett uppsving inom onlinevideo i Norden. Marknaden växer snabbt inom AVOD, HVOD, FAST och social video. De flesta stora streamingtjänster erbjuder nu billigare abonnemang med reklam, samtidigt som en allt större del av tittandet flyttat till sociala medier. Skillnaderna mellan generationer blir tydligare för varje år – vilket öppnar både möjligheter och skapar nya utmaningar. Mediavisions nye vd, Niklas Schultz, ger en inblick i marknadens utveckling och framtid. Vad innebär denna utveckling för de traditionella medieföretagen?

Niklas Schultz
 
 
15:35 - 16:00
Konsten att skapa poddar som konverterar

Poddar är ett kraftfullt verktyg för att bygga relationer med publiken och skapa engagemang kring redaktionellt innehåll. Podme och Svenska Dagbladet har framgångsrikt lyckats använda poddar som konverterar lyssnare och läsare till betalande prenumeranter. Vilka format och teman fungerar bäst? Hur kan poddar integreras med övriga digitala kanaler och vilka resultat går att uppnå när ljudinnehåll blir en del av affärsutvecklingen?

Lisa Irenius Martina Göransson
 
 
Norden som spelplan för de globala konkurrenterna

De globala techbolagen har förändrat spelreglerna och konkurrensen om både räckvidd och intäkter. Hur ser några av världens största plattformar på Norden som marknad? Vilka möjligheter och utmaningar finns för både globala och lokala aktörer? Vilka strategier krävs för att lyckas på en spelplan där gränserna suddas ut och konkurrensen är global?

 
 
 
16:00 - 16:05
Återsamling i Vinterträdgården
 
 
 
 
16:05 - 16:30
Att leda Europas största tidning – mediedrottningen på Springers tron

Marion Horn, chefredaktör för BILD, Tysklands, och även Europas största dagstidning, är känd för sin förmåga att driva förändring. Hon återvände till tidningen som chefredaktör 2023, och är drivande i BILD:s digitala omställning. Här möter vi henne i ett samtal om journalistikens roll, vikten av närheten till läsarna och hur opinionsjournalistiken ska utvecklas i Trump-eran.

Marion Horn
 
 
16:30 - 16:55
Politiken och medierna valåret 2026

Det är valår och valrörelse, även för mediepolitiken. 
Del 1: Vilken mediepolitik önskar mediebolagen de kommande fyra åren? Medverkande: Peter Wolodarski och Cilla Benkö.
Del 2: Vilka mediepolitiska frågor står högst upp på regeringens och oppositionens agenda? Medverkande: Parisa Liljestrand, kulturminister (M) och Björn Wiechel, kulturpolitisk talesperson (S)

Peter Wolodarski Cilla Benkö Parisa Liljestrand Björn Wiechel
 
 
16:55 - 17:00
Tack för i år

Moderatorerna summerar och avslutar årets program. 

 
 
 
17:00 - 18:00
Media Summit Mingel