Program

09:00 - 09:10
Välkommen till Martech 2025!

En integrerad martech kommer spela en allt större roll i framtiden för företag som vill förstå sina kunder. Hur kan marknad, försäljning, affärsprocesser och IT samarbeta? Vilka färdigheter, kompetenser, partners och teamstruktur behövs för att ta steget till nästa nivå? Hur arbetar företag insiktsdrivet och datadrivet? Hur kommer ny teknik och AI påverka företagen? Hur kan integrerad martech spela en allt större roll i framtiden i hur företag kan förstå sina kunders  behov och beteende? Vilka färdigheter, kompetenser, partners och teamstruktur behövs för att ta steget till nästa nivå? Och var börjar man? Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé samt Linnea Kihlberg, chefredaktör Dagens Media.

Linnea Kihlström Andreas Rågsjö Thorell
 
 
09:10 - 09:30
MARTECH RAPPORTEN 2025: Så maxar du effekten av dina investeringar

Vad gör de organisationer som lyckas med sina martech-satsningar? Vad bör prioriteras? Och hur har andra företag lyckats. För åttonde året i rad sammanställs en unik martech-rapport som kartlägger hur företag arbetar med datadriven marknadsföring, teknik och kundupplevelse. Annette Tannerfeldt, vd på SWEDMA, lyfter de viktigaste insikterna från årets rapport – med konkreta exempel och råd kring vad som krävs för att lyckas. Fokus ligger på fyra avgörande dimensionerna: people, process, technology och data. Ta del av erfarenheter, utmaningar och framgångsfaktorer från branschkollegor – och få en tydligare bild av hur ditt företag står sig i jämförelse.

Annette Tannerfeldt
 
 
09:30 - 09:50
COMMUNITY: Från data till samhällsnytta - viktigaste lärdomarna kring att bygga ett community med 4 miljoner användare

Med över 4 miljoner användare världen över har Natural Cycles inte bara byggt en global community, utan också visat hur kraften i data, teknik och användarcentrerad design kan driva verklig innovation. Sofie Askervall, Global Marketing Director, Natural Cycles, om hur de utgick utifrån användarnas behov och insikter – och hur de, med precision och respekt för den mest känsliga datan, lyckades skapa en personlig, vetenskapligt baserad tjänst som förändrat hur kvinnor förstår och hanterar sin fertilitet. Natural Cycles vann SWEDMAS Martech Award 2024.
 

Sofie Askervall
 
 
09:50 - 10:10
Från strategi till utförande med AI powered marknadsföring

Anställda slösar i genomsnitt 21 timmar per vecka på icke-nödvändiga aktiviteter medans organisationer som helt automatiserar rutinprocesser kan öka effektiviteten med upp till 30%. Många företag investerar i dyra system och plattformar, men utmaningen ligger ofta i att få organisationen att faktiskt använda dem fullt ut. I den här keynoten delar Victoria Tennevall, Sales Manager Nordics på Monday.com, nordiska case och konkreta lärdomar om hur automatisering och AI-verktyg blir en tillväxtmotor. Resultatet blir att teamet kan fokusera mer på strategiskt arbete och mindre på administrativt krångel. 
Programpass i samarbete med Monday.com, en plattform för arbetsledning och projektverktyg som hjälper marknadsförare att centralisera, effektivisera och automatisera sina processer. Genom att samla all data och alla arbetsflöden på ett ställe kan marknadsföringsteam samarbeta bättre, fatta mer datadrivna beslut och öka sin produktivitet.

 

Victoria Tennevall Mia Lundell
 
 
10:10 - 10:40
Förmiddagspaus

Nätverkande och fika

 
 
 
10:40 - 11:00
TRANSFORMATION: Från maskin till mjukvara – så bygger Scania digitala upplevelser med 130 års ingenjörskonst i ryggen

Hur tar man över 130 år av teknisk premiumkänsla – och översätter det till en digital verklighet? Vad krävs för att bygga digitala produkter och tjänster som är lika pålitliga och uppskattade som Scanias fordon? Och hur får man hela organisationen att förstå att digital upplevelse inte är en separat del – utan kärnan i framtidens erbjudande?
Marcus Åström, Head of Digital Experience, Scania, om arbetet med att göra Scanias digitala upplevelser till en lika självklar del av varumärket som ljudet av en V8-motor och om att lyckas (och misslyckas...) att förena historia med framtid, avancerad teknik med verkliga användarbehov.

Marcus Åström
 
 
11:00 - 11:20
Automatisering & personalisering – när kreativ innehållsproduktion möter data

Automatisering och personalisering är inget nytt och den stora skillnaden idag är att teknologin äntligen finns på plats för att automatisera och skala de personaliserade processerna. Samtidigt är det fortfarande en utmaning att lyckas fullt ut och det beror på att det handlar om mycket mer än teknik och data, det handlar om att förändra sättet vi arbetar på, hur vi fattar beslut och ytterst om modet att släppa taget, testa och lära.
Under den här presentationen kommer Cecilia Steenberg Forsberg, Director of Marketing & Brands, Telia och Lena Lindgren, Managing Director, Publicis Intelligence att dela med sig av hur de lyckades förändra arbetssättet för att bryta ny mark inom marknadsföring, automatisering och personalisering.
Programpass i samarbete med Publicis Intelligence
Publicis Intelligence helps businesses to make better use of their data and technology, shaping stronger strategies and more personal customer experiences.

Lena Lindgren Cecilia Steenberg Forsberg
 
 
11:20 - 11:40
POSITIONERING: Teknik, data och nya affärsmöjligheter – lärdomarna från att bygga ett nytt affärsområde

I takt med att digitalisering och omnikanalstrategier förändras hur vi handlar och upplever varumärken, är IKEA i en spännande transformation. Björn Block, Chief Digital Officer, Range - Inter IKEA Group om hur digitala lösningar skapar värde för både kunder och företag och hur IKEA använder teknik, data och insikter om livet hemma för att skapa nya affärsmöjligheter. Björn är globalt ansvarig för digitaliseringen av IKEAs sortiment i den integrerade värdekedjan, och har lett utvecklingen av IKEA Home smart – en satsning som kombinerad teknologi och heminredning för att skapa framtidens smarta hem. Sedan starten har utbudet av smarta produkter vuxit och blivit en av de mest spännande nya positioneringarna för den svenska möbeljätten.
 

Björn Block
 
 
11:40 - 13:00
Lunch och nätverkande

Lunch och mingel med kollegor och branschkollegor.

 
 
 
13:00 - 13:20
MARTECH TEAM: Behöver du verkligen fler specialister, eller är det dags att rekrytera din första agent?

Hur förbereder du din marknadsorganisation för AI-drivna agenter och halvautomatiserad Martech? AI förändrar spelplanen för moderna marknadsavdelningar – från manuellt hantverk till intelligenta, automatiserade processer. När agentteknologi integreras i Martech-stackarna, ställs nya krav på organisation, kompetens och ledarskap, samt data och strukturerade processer och arbetssätt. Behöver du verkligen fler specialister, eller är det dags att rekrytera din första agent?
Emma Storbacka, CEO, Avaus, ger insikter i hur framtidens Martech-team formas, hur AI-agenter påverkar arbetsflöden och hur du praktiskt förbereder dig för en halvautomatiserad marknadsorganisation. Vi utforskar möjligheterna, utmaningarna och det mänskliga värdet i en AI-först-värld.
Programpass i samarbete med Avaus.

Emma Storbacka
 
 
13:20 - 13:40
RETAIL MEDIA: Från hemleverans till retail media-plattform

Hur bygger man en av Sveriges mest snabbväxande retail media-plattform? På bara några år har foodora gått från att vara ledande inom snabb hemleverans till att etablera sig som en av Sveriges starkaste marknadsföringskanaler med en räckvidd som når nära 90 procent av befolkningen. Med en omsättning på 5 miljarder kronor och en årlig tillväxt på 25 procent är bolaget på god väg att bli en av landets mest inflytelserika retail media-plattformar.
I det här passet berättar Sara Karte om strategin bakom resan mot att bygga ett eget mediehus och hur innovativa samarbeten inte bara genererar nya intäkter för foodora, utan också stärker kundupplevelsen och bygger varumärket långsiktigt.

Sara Karte
 
 
13:40 - 14:00
Ekosystem i framtidens finans: stabil som en bank, snabb som en startup

Vad händer när vi skalar bort buzzwords och AI går från hype till konkret affärsvärde genom prediktiva modeller och hyperpersonalisering? Nicolas Moch, Head of SEBx, om strategiska prioriteringar, ekosystem som kombinerar stabilitet med snabbhet och användarfokus och hur företag bör testa, lära och anpassa – snarare än att jaga nästa trend. Nicolas är en förändringsledare med lång erfarenhet inom digitalisering, strategiska teknikinvesteringar, agil transformation och samverkan mellan IT och affär.

Nicholas Moch
 
 
14:00 - 14:20
Eftermiddagspaus

Fika och nätverkande

 
 
 
14:20 - 14:40
Från globala principer till lokala beslut – så arbetar Amazon med innovation

Hur kan ett globalt företag fatta snabba, lokala beslut och samtidigt behålla kundfokus?
Josefine Vännman, General Manager Nordics på Amazon, om hur de arbetar med innovation i allt från marknadsföring till produktutveckling – och hur samma principer kan inspirera både stora och små organisationer till att utveckla sina team och tänka mer innovativt och kundcentrerat.
 

Josefine Vännman
 
 
14:40 - 15:00
Från data till engagemang: automatisering och personalisering i global skala

Hur bygger man en automationsstrategi som driver engagemang? Streamingtjänsten Max har närmare 110,5 miljoner globala användare och är en av de största aktörerna inom streamingindustrin. Hur använder de data, personalisering och automatisering för att locka och behålla prenumeranter? Fredrik McCarthy, Director, Global MarTech, Automations & CRM, på HBO Max– delar lärdomar från en global och skalbar automationsstrategi, förutsättningarna organisatoriskt och hur data och teknologi driver engagemang.

Fredrik McCarthy
 
 
15:00 - 15:20
IMPLEMENTERING: Så tar du ledningen i den AI-drivna martech-revolutionen

Varför måste vi implementera AI omedelbart för att hänga med? Vilka martech-jobb försvinner – och vilka nya roller uppstår? AI förändrar marknadsföring och kommunikation i en rasande takt. Inom två år kommer många traditionella roller inom martech att försvinna – men för dem som anammar AI öppnas nya, spännande möjligheter. Kreativitet, inte tekniska resurser, blir den avgörande konkurrensfördelen. Sebastian Wangerud CEO SCHMACK, om hur AI stärker kreativitet och hur vi kan omfamna det och säkerställa relevans i framtidens marknadsföring.

Sebastian Wangerud
 
 
15:20 - 15:30
Martech Award 2025

Prisutdelning av SWEDMAS årliga pris Martech Award.

Annette Tannerfeldt
 
 
15:30 - 15:40
Summering av dagen och avslut
 
Linnea Kihlström Alicia Price Andreas Rågsjö Thorell