Program

09:00 - 09:10
Välkommen till Martech 2025!

En integrerad martech kommer spela en allt större roll i framtiden för företag som vill förstå sina kunder. Hur kan marknad, försäljning, affärsprocesser och IT samarbeta? Vilka färdigheter, kompetenser, partners och teamstruktur behövs för att ta steget till nästa nivå? Hur arbetar företag insiktsdrivet och datadrivet? Hur kommer ny teknik och AI påverka företagen? Hur kan integrerad martech spela en allt större roll i framtiden i hur företag kan förstå sina kunders  behov och beteende? Vilka färdigheter, kompetenser, partners och teamstruktur behövs för att ta steget till nästa nivå? Och var börjar man? Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé

 
 
 
09:10 - 09:30
MARTECH RAPPORTEN 2025: Så maxar du effekten av dina investeringar

Vad gör de organisationer som lyckas med sina martech-satsningar? Vad bör prioriteras? Och hur har andra företag lyckats. För åttonde året i rad sammanställs en unik Martech rapport som kartlägger hur företag arbetar med datadriven marknadsföring, teknik och kundupplevelse.
Annette Tannerfeldt, vd på SWEDMA, lyfter de viktigaste insikterna från årets rapport – med konkreta exempel och råd kring vad som krävs för att lyckas. Fokus ligger på fyra avgörande dimensionerna: people, process, technology och data.
Ta del av erfarenheter, utmaningar och framgångsfaktorer från branschkollegor – och få en tydligare bild av hur ditt företag står sig i jämförelse.

Annette Tannerfeldt
 
 
09:30 - 09:50
COMMUNITY: Från data till samhällsnytta - viktigaste lärdomarna kring att bygga ett community med 4 miljoner användare

Med över 4 miljoner användare världen över har Natural Cycles inte bara byggt en global community, utan också visat hur kraften i data, teknik och användarcentrerad design kan driva verklig innovation. Sofie Askervall, Global Marketing Director, Natural Cycles, om hur de utgick utifrån användarnas behov och insikter – och hur de, med precision och respekt för den mest känsliga datan, lyckades skapa en personlig, vetenskapligt baserad tjänst som förändrat hur kvinnor förstår och hanterar sin fertilitet. Natural Cycles vann SWEDMAS Martech Award 2024.
 

Sofie Askervall
 
 
09:50 - 10:10
MARTECH TALK: Martech of-the-record

Vilka strukturer, roller och kompetenser skapar ett högpresterande marknadsföringsteam? Vart börjar man och hur bygger man en långsiktig martech strategi? Hur ska marknadsföringsinsatserna optimeras för att skapa tillväxt och ge bäst effekt? Och vad kommer prioriteras framöver? Panelsamtal.

 

 
 
 
10:10 - 10:40
Förmiddagspaus

Paus för nätverkande och diskussion.

 
 
 
10:40 - 11:00
TRANSFORMATION: Från maskin till mjukvara – så bygger Scania digitala upplevelser med 130 års ingenjörskonst i ryggen

Hur tar man över 130 år av teknisk premiumkänsla – och översätter det till en digital verklighet? Vad krävs för att bygga digitala produkter och tjänster som är lika pålitliga och uppskattade som Scanias fordon? Och hur får man hela organisationen att förstå att digital upplevelse inte är en separat del – utan kärnan i framtidens erbjudande?
Marcus Åström, Head of Digital Experience, Scania, om arbetet med att göra Scanias digitala upplevelser till en lika självklar del av varumärket som ljudet av en V8-motor och om att lyckas (och misslyckas...) att förena historia med framtid, avancerad teknik med verkliga användarbehov.

Marcus Åström
 
 
11:00 - 11:20
CDP: Från hype till hygienfaktor

Partnerpass

 
 
 
11:20 - 11:40
POSITIONERING: Teknik, data och nya affärsmöjligheter – lärdomarna från att bygga ett nytt affärsområde

Björn Block, Chief Digital Officer, Inter IKEA Group. Björn är globalt ansvarig för digitalisering av IKEA:s sortiment och har lett utvecklingen av IKEA Home smart – en satsning som kombinerar teknologi och heminredning för att skapa framtidens smarta hem. Sedan starten har utbudet av smarta produkter vuxit och blivit en av de mest spännande nya positioneringarna för den svenska möbeljätten.

Björn Block
 
 
11:40 - 13:00
Lunch och nätverkande

Lunch och nätverkande med kollegor och branschkollegor.

 
 
 
13:00 - 13:20
TEKNIK ÄR ENKELT - MÄNNISKOR ÄR SVÅRA: Misstagen vi ser och framgångsreceptet för att få utväxling på din martech och data

Emma Storbacka, CEO, Avaus
Programpass i samarbete med Avaus.

Emma Storbacka
 
 
13:20 - 13:40
ALL OVER THE PLACE: How to reach customers along the whole customer lifecycle

Partnerpass

 
 
 
13:40 - 14:00
PRODUKTUTVECKLING: När marknad möter produkt – kundinsikter som skapar produktutveckling

Vart kommer de bästa produktidéerna från? Vad händer när marknadsinsikter inte bara används för att sälja produkten – utan för att forma den från början? Hur ska man lyckas samarbeta mellan team och få förståelse och skapa en lärande organisation? I många organisationer sker samarbetet mellan marknad och produkt för sent, vilket leder till missade möjligheter och irrelevanta lösningar.
Martin Mazur, coach, Mazur & Co, om hur marknadsföring och produktutveckling kan arbeta närmare varandra för att skapa produkter som marknaden faktiskt vill ha – och om hur feedback-loopar mellan team kan skapa en verkligt lärande organisation.
 

Martin Mazur
 
 
14:00 - 14:20
RETAIL MEDIA: Från check-in till check-out genom hyperpersonalisering

Hur bygger man en av Nordens snabbast växande retail media-plattformar och skapar hyperpersonalisering i realtid? Med en omsättning på nära 5 miljarder kronor och en årlig tillväxt på 25 procent har Foodora gått från att vara en aktör inom snabb hemleverans till att bli en marknadsföringskanal med en räckvidd som är rikstäckande. 
Sara Karte, Nordic Retail Media & Partnerships Director, Foodora, om strategin bakom att bygga ett mediehus och hur de har expanderat och diversifierat sina tjänster och intäktsströmmar genom satsningar inom retail media.

Sara Karte
 
 
14:40 - 14:50
Eftermiddagspaus

Eftermiddagspaus

 
 
 
14:50 - 15:10
Från data till engagemang: automatisering och personalisering i global skala

Hur bygger man en automationsstrategi som driver engagemang? Streamingtjänsten Max har närmare 110,5 miljoner globala användare och är en av de största aktörerna inom streamingindustrin. Hur använder de data, personalisering och automatisering för att locka och behålla prenumeranter? Fredrik McCarthy, Director, Global MarTech, Automations & CRM, på Max delar lärdomar från en global och skalbar automationsstrategi, förutsättningarna organisatoriskt och hur data och teknologi driver engagemang.

Fredrik McCarthy
 
 
15:10 - 15:30
IMPLEMENTERING: Så tar du ledningen i den AI-drivna martech-revolutionen

Varför måste vi implementera AI omedelbart för att hänga med? Vilka martech-jobb försvinner – och vilka nya roller uppstår? AI förändrar marknadsföring och kommunikation i en rasande takt. Inom två år kommer många traditionella roller inom martech att försvinna – men för dem som anammar AI öppnas nya, spännande möjligheter. Kreativitet, inte tekniska resurser, blir den avgörande konkurrensfördelen. Sebastian Wangerud CEO SCHMACK, om hur AI stärker kreativitet och hur vi kan omfamna det och säkerställa relevans i framtidens marknadsföring.

Sebastian Wangerud
 
 
15:30 - 15:50
UTBLICK: AI-innovationer som omdefinierar affärslandskapet
 
 
 
 
15:50 - 16:00
Summering av dagen och avslut