Program

08:30 - 09:00
Registrering och frukost
 
 
 
 
09:15 - 09:20
Välkomsthälsning av moderatorn

Hur ska du förhålla dig till de snabba förändringar som sker på marknaden idag? Vad krävs det för att bygga framgångsrikt team? Och hur marknadsför du på bästa sätt i en tid där AI spelar en allt större roll? Dagens moderator Yasmine Winberg, chefredaktör Resumé, hälsar välkommen.

 
 
 
09:20 - 09:40
Ärvda svar. Om en framtid bortom gamla sanningar, slitna ord och redan tänkta tankar

Ida Hult, författare och framtidsetnolog om hur cementerade sanningar, arbetssätt och idéer håller oss tillbaka från att jobba med förändring.

Ida Hult
 
 
09:40 - 10:00
Tre oväntade färdigheter som framtidssäkrar marknadsavdelningen

I en allt mer AI-driven värld behöver marknadsavdelningen framtidssäkra sig för att hålla sig relevanta. Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm lyfter tre oväntade färdigheter kring att tänka skarpare, kommunicera smartare – inte minst med AI – och våga blicka längre fram än någonsin tidigare.

Erik Modig
 
 
10:00 - 10:20
Framtidens marknadsavdelning – från stödfunktion till tillväxtmotor

Framtidens marknadsavdelning kommer att vara radikalt annorlunda än idag – och det är inte bara en fråga om teknik, utan också om organisation, kompetens och strategi.
Företag som lyckas är de som integrerar marknad i kärnaffären, anammar tekniken och bygger flexibla team med en tydlig koppling till affären.
Panelsamtal om marknadsavdelningens strategiska betydelse och hur företag kan säkerställa att marknadsföringen förblir relevant och konkurrenskraftig.

Max Hamberg
 
 
10:20 - 10:30
Från Las Vegas till Rigoletto – Voxo om hur AI och individualisering formar framtidens marknadsföring

När världens främsta eventproffs samlades på Experiential Marketing Summit, EMS, i Las Vegas, var budskapet tydligt: AI och individualisering formar framtidens marknadsföring.  
Emilia Nygren, Head of Brand & Comms på Voxo, delar insikter om varför känslomässig storytelling blir allt viktigare, hur hållbarhetstänkande inom event går från trend till krav och hur AI förvandlar kundresan till en mer personlig upplevelse.
Partnerpass i samarbete med Voxo, ett AI-bolag som hjälper företag att fånga, analysera och förstärka sina samtal och event.  

Emilia Nygren
 
 
10:30 - 10:55
Paus
 
 
 
 
10:55 - 11:15
POWER som ger energi i hemelektronikbranschen

Hur går man från att vara ett okänt varumärke till att ha över 40 % varumärkeskännedom på ett år? Med ökade medieinvesteringar, starka färger, tatueringar och PR-drivna kampanjer har POWER lyckats göra hemelektronik både roligt och engagerande.
Eddie Hernandez, Head of Marketing på Power, om hur den norska hemelektronikkedjan gjorde entré på den svenska marknaden – och varför reklam kan vara både smart och vågad.

Eddie Hernandez
 
 
11:15 - 11:35
Från dryck till livsstil – framgångsfaktorerna bakom Red Bull

Hur skapar man innehåll och upplevelser som engagerar? När Red Bull lanserades fanns varken energidrycker eller pengar till traditionell reklam. Istället skapade de sin egen väg och byggde en stark varumärkeskultur som man hållit fast vid sedan dess. Sofia Kocken, marknadschef på Red Bull Sverige, tar oss med på några av nycklarna till vad som varit framgångsfaktorer i Red Bulls marknadsföringsstrategi.

Sofia Kocken
 
 
11:35 - 11:55
Kreativitet äter algoritmer till frukost

Marknadsföringens största utmaning idag är inte bara att fånga uppmärksamhet på två sekunder – utan att stanna kvar i minnet långt efteråt. Algoritmer kan optimera, men de kan inte skapa idéer som överraskar, underhåller och berör.
Cecilia Forsberg, Director of Marketing & Brands på Telia Sverige, delar med sig av Telias strategiska vägval och varför kreativitet säljer.  Hon sticker hål på long-term vs short-term och delar med sig av sina erfarenheter om hur man skapar distinkt, kreativ och minnesvärd kommunikation.
Cecilia har arbetat med varumärken som H&M, Absolut Vodka, IKEA, Nordea, Alcro, Ericsson, Sony, ATG och Sveriges Radio.

Cecilia Steenberg-Forsberg
 
 
11:50 - 11:56
The Power of Music: How Sound Supercharges Your Brand

Audio Network helps the world’s leading brands and broadcasters find the perfect soundtrack. It is a creator of original music, of the highest quality recorded especially for use in sync, brands, creators, and music fans everywhere. With a global catalogue of award-winning music and a simple licensing model, Audio Network empowers you to find the perfect sound – fast. Partner Audio Network.

 
 
 
12:01 - 13:00
Lunch och nätverkande

Lunch och nätverkande med kollegor och branschkollegor.

 
 
 
13:00 - 13:20
CMO:s viktigaste pitch – så kopplar du kommunikationen till affärsvärdet

Varför är investering i kommunikation avgörande för affären? Alla vet att ett starkt varumärke är viktigt – men vad säger forskningen? Och varför bör kommunikation inte ses som en kostnad, utan en strategisk investering som är avgörande för affären?
Niklas Bondesson, Ph.D. Stockholm University och partner på NoA delar insikter kring vad forskningen visar och ger en checklista hur du som CMO effektivt argumenterar för kommunikationens värde när du pratar med din CEO eller CFO.

Niklas Bondesson
 
 
13:20 - 13:40
Så har Nordnet skapat tillväxt på den nordiska finansmarknaden

Hur lyckas man öka sin marknadsandel, attrahera nya kunder och öka intäkterna på en av de mest konkurrensutsatta och reglerade marknaderna? Nordnet har hittat nyckeln till framgång.
Jeanette Eliasson, Director of Nordic Marketing, delar med sig av hur marknadsföringen tar plats i förarsätet i extrem kostnadskontroll och teknisk leveranskultur.

Jeanette Eliasson
 
 
13:40 - 14:00
Ingen gillar vård – men alla vill må bra

Hur bygger man ett varumärke som människor bryr sig om – i en bransch som få har en stark relation till, och där förtroende är allt? Under de senaste åren har Kry gått från att vara en digital uppstickare till att bli ett av Europas ledande vårdbolag, med fysisk närvaro i Sverige och tillväxt i både Frankrike och Storbritannien. 
Kristoffer Stenqvist, tidigare global marknadschef under bolagets mest expansiva fas, delar med sig av insikter, snedsteg och nycklarna bakom resan – och varför mod, empati och kreativitet är avgörande när man ska göra vård till något människor faktiskt vill ha en relation till.
 

Kristoffer Stenqvist
 
 
14:00 - 14:20
Programpass i samarbete med Papirfly

Partnerpass

 
 
 
14:20 - 14:50
Paus
 
 
 
 
14:50 - 15:10
Patagonia: Att skapa community genom engagemang, transparens och aktivism

Hur kan ett företag öka sin försäljning genom att uppmana kunderna att konsumera mindre? Patagonia är mer än ett klädmärke – det är en rörelse för hållbarhet och medveten konsumtion och har framgångsrikt revolutionerat marknadsföring och företagsansvar. 
Martin Kallur, Community Marketing & Impact Coordinator på Patagonia, om hur företaget omdefinierar konsumtion och bygger lojalitet genom engagemang, transparens och aktivism.

Martin Kallur
 
 
15:10 - 15:30
Så förändrar AI sättet vi fattar beslut

Den digitala transformationen går i rasande fart – och AI förändrar redan hur vi fattar beslut. Som marknadschef förväntas du idag agera på datadrivna underlag som ofta tagits fram av algoritmer, maskininlärning och avancerade AI-system. Men vad betyder det i praktiken?
Många beslutsfattare känner sig osäkra på de tekniska begreppen och modellerna som ligger bakom dagens beslutsunderlag. Resultatet? Ett växande glapp mellan de som utvecklar tekniken och de som ska fatta affärskritiska beslut. Det är dags att överbrygga klyftan.
Anna Åkerlund, medgrundare på Polarsken

Anna Åkerlund
 
 
15:30 - 15:50
Future of marketing: From Storytelling to agent-selling – when loyalty is built between algorithms

 

We are facing a transformation where AI agents are reshaping the business landscape and changing the rules of the game. Workforce agents are automating and streamlining workflows, commercial agents are driving sales and customer relationships, and personal agents are becoming the consumers’ digital gatekeepers.
How, then, do you build brands, differentiate from competitors, and create loyalty? What happens when companies no longer sell to humans but to their AI agents? When loyalty is built between algorithms rather than brands? And when competition is determined by who best collaborates with — rather than fights against — AI?

 
 
 
15:50 - 16:00
Summering och avslutning

Summering av dagens insikter och avslutning av konferensen.

 
 
 
16:00 - 17:30
Mingel

Mingel efter konferensen.