Program

13:00 - 13:20
Registrering
 
 
 
 
13:20 - 13:25
Välkommen till Creative Summit och Digital Creative Competition 2025

Hur viktigt är kreativitet idag? Vad kan vi lära oss av varumärken som investerar i kreativitet? Vad händer i hjärnan när vi är kreativa? Hur används kreativitet inom reklam, vetenskap, teknologi och sport? Vad är effekten av kreativitet? Vilka är de viktigaste komponenterna i kreativt tänkande? Och hur viktigt kommer den kreativa kompetensen vara i framtiden?
Personer från olika branscher ger sitt perspektiv på kreativitet.

Amanda Törner Sigge Göransson Kristina Riley
 
 
13:25 - 13:45
Kreativt entreprenörskap

Vilken roll spelar kreativitet när det kommer till att driva företag?

Stefan Ytterborn
 
 
13:45 - 14:00
Om hjärnan, lärande och kreativitet

Vad händer egentligen i hjärnan när vi är kreativa? Och går det att träna sin förmåga att tänka nytt?
Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap och en av Sveriges mest framstående hjärnforskare, har under många år studerat arbetsminne, lärande och hjärnans utveckling. I det här samtalet utforskar vi vad forskningen faktiskt vet om kreativitet, dess biologiska förutsättningar och hur vi själva kan stärka vår kreativa förmåga.

Torkel Klingberg
 
 
14:00 - 14:20
Kreativt berättande

Berättelser är en av våra äldsta former för kunskap, underhållning och förståelse av världen. Men vad innebär kreativt berättande i dag?
I den här panelen möts tre starka röster som alla, på olika sätt, har gjort berättandet till sitt hantverk: Karin af Klintberg, regissör och TV-producent, David Lagercrantz, författare och journalist och Jan Gradvall, journalist, krönikör i Di Weekend och programledare på P1.

Jan Gradvall David Lagercrantz Karin af Klintberg
 
 
14:20 - 14:40
Paus och eftermiddagsfika
 
 
 
 
14:40 - 14:50
Förlösande eller förlamande?

Digital Creative Competition bygger på en ovanlig premiss: allt som behövs är en idé och här finns ingen brief. Vad gör det med den kreativa processen? Är det förlamande eller är det i det gränslösa utrymmet som de allra bästa idéerna växer fram? Samtal med juryordförande Christina Knight tillsammans med kreatörerna Hedvig Hagwall Bruckneroch Erik Wingfors, som med kampanjerna The Adidas Billboard Run och Yabies Last call tog sig från DCC till Cannes Lions.

Christina Knight Hedvig Hagwall Bruckner Erik Wingfors
 
 
14:50 - 15:05
Prisutdelning Digital Creative Competition 2025

Prisutdelning och kora vinnarna i kategorierna Commercial, Non-profit, Student och HALO.
Kristina Riley, Tech & Innovation Manager och Sigge Göransson, Creative Project Manager Ocean Labs.

Sigge Göransson Christina Knight Kristina Riley
 
 
15:05 - 15:15
Kreativitet på olympisk nivå

Hur förnyar man kommunikationen kring ett av landets mest traditionstyngda idrottsvarumärke?
Johanna Hemming, marknads- och kommunikationschef, Sveriges Olympiska Kommitté, om hur de bygger engagemang kring den olympiska rörelsen i Sverige.

Johanna Hemming
 
 
15:15 - 15:45
From sales to show. A New Creative Revolution

Advertising has fallen into a “Salesmanship” rut chasing clicks and short-term sales while forgetting the power of creativity to capture hearts and build brands. This calls for a new revolution: a return to “Showmanship.” Through art, humour, music, and storytelling, Showmanship has always been the engine of growth.
In this session Orlando Wood, a world expert on advertising effectiveness at System1, joins Jesper Albansson, CMO at Ocean Outdoor, to discuss why distinctive, right-brained ideas are driving the creative revolution, how brands can win by entertaining, surprising, and creating fame that lasts and how out of home can lead in an attention-starved world.

Jesper Albansson Orlando Wood
 
 
15:45 - 16:00
Creativity in marketing

The importance of creativity and how it plays a role in marketing.

Helena Gouveia Tad Greenough Lars Axelsson
 
 
16:00 - 16:15
Kreativitetens roll
 
Anna Qvennerstedt Johan Pihl Sophia Lindholm
 
 
16:15 - 16:30
Creativity chat with Tom Goodwin

Join Tom Goodwin, bestselling author, and founder of All We Have Is Now, in a conversation about the evolving role of creativity in business, how marketers and creative leaders can embrace AI, why a digital mindset is more crucial than ever and why the future is already here.
Tom is digital business transformation specialist and the #1 Voice in Marketing on LinkedIn where he has over 735,000 followers. He is the author of the bestselling business book Digital Darwinism and advises both Fortune 500 companies and startups, and brings a unique perspective shaped by 24 years in digital, creative, and media industries. (VIRTUAL)

Tom Goodwin
 
 
16:30 - 16:35
Summering av dagen
 
Sigge Göransson Kristina Riley Amanda Törner
 
 
16:35 - 17:45
Mingel