Vad är Sveriges Bästa Marknadschef?
Sedan 2006 utser tidningen Resumé Sveriges Bästa Marknadschef* i 18 olika branscher.
Resumé mäter tillsammans med Xtreme Insight hur ett hundratal varumärken utvecklats under ett år. I varje kategori görs 400 intervjuer i månaden för att få fram hur konsumenterna gör sina val i respektive bransch. Mätningen bygger på en kontroll av varumärkets utveckling över tid och vinnaren utses primärt baserat på två aspekter: 1. Den första aspekten är tänkbart varumärke som visar att varumärket har tagit sig in i konsumenternas medvetande och finns med i urvalsprocessen. 2. Den andra aspekten är förstahandsval där varumärket inte bara blivit uppmärksammat, utan har också lyckats positionera sig som det bästa alternativet för kunden. Vinnare är de som stärkt sig som tänkbara och som förstahandsval under året som gått Har du några frågor kring mätningen är du välkommen att kontakta Jan Berkö, vd på Xtreme Insight, 073 626 30 43, jan.berko@xtreme.se
Kategorier: Apotek, Bank, Bilar, Byggvaruhus, Drivmedel, Energibolag, Försäkringar, Hemelektronikbutiker, Heminredning & möbler, Kläder, Livsmedelskedjor, Onlinespel om pengar, Optiker, Researrangörer, Skönhet & hälsa, Snabbmatställen, Sporthandel och Telekom.
*Nomineringen går till företagets nuvarande marknadschef som har centralt ansvar för marknadsföring och reklam för Sverige. Om företaget inte har någon med titeln marknadschef ska nomineringen i första hand gå till marknadsdirektör, i andra hand till varumärkesdirektör/chef, kommunikationsdirektör/chef eller vd.