Nominera till Årets Tillväxtpris 2025 – som delas ut på galan Sveriges Bästa Marknadschefer 2025 i Vinterträdgården, Grand Hôtel

Bidrar din marknadsavdelning till företagets tillväxt? Då har ni chansen att vinna Årets Tillväxtpris 2025 – nominera er kostnadsfritt genom att svara på fyra snabba frågor.

Årets Tillväxtpris uppmärksammar en CMO som på ett tydligt sätt har bidragit till företagets framgång och lyfter fram den viktiga roll som dagens CMO har i att driva affärstillväxt – genom att leda kundförståelse, stärka kundfokus och skapa konkreta resultat. Priset är instiftat av NoA i samarbete med Resumé och vem som vinner i år blir klart på galan för Sveriges Bästa Marknadschefer den 23 oktober.

Läs mer om kriterierna nedan och nominera genom att svara på fyra frågor.

Undrar du något över priset, kontakta: Niklas Bondesson, 0703 680 642 niklas.bondesson@noaconsulting.com

 

 

Kriterier
Priset belönar CMOs: Priset delas ut till en person med rollen som CMO, marknadschef, marknadsdirektör eller motsvarande. Det viktiga är att personen är ansvarig för marknadsföring.

Tillväxtcase: Juryn bedömer tillväxtcase, dvs. ett specifikt case där ett företag, varumärke, produkt eller tjänst uppvisat tillväxt i ekonomiska termer (försäljning, marknadsandel i värde etc.). Non-profit case kan vinna i de fall ekonomiska resultat åstadkommits (insamlade medel, medlemsintäkter etc.).

Organisk: Tillväxten ska vara organisk och baseras på att företaget attraherar fler kunder, får kunder att köpa mer, betala mer eller stanna längre etc, det kan handla om att nya produkter lanserats och att nya segment/marknader nåtts (icke-organisk tillväxt driven av uppköp, sammanslagningar eller enbart ökad fysisk distribution räknas inte).

Kortsiktigt eller långsiktigt: Caset kan vara kortsiktigt eller långsiktigt men resultaten ska innefatta siffror för 2024 eller 2025 (dvs.ett case som sträcker sig 2024-2025 eller 2018-2024 går bra, men inte 2018-2023).

Juryns bedömning baseras på:

1. Tillväxtens storlek i förhållande till hur marknad/kategori utvecklats. 

2. CMOs förmåga att påverka och samverka utanför marknadsavdelningen, med andra funktioner i organisationen (produkt, sälj, butik, affärsutveckling, HR etc.).

3. Hur stor framgångsfaktor ett starkt kundfokus var. Det vill säga att det som är själva kärnan i marknadsföring – förmågan att förstå och möta kundernas behov bättre än konkurrenterna – spelat en stor roll. Det kan t.ex. handla om viktiga kundinsikter som varit avgörande för hur en produkt eller tjänst utformats, paketerats, distribuerats och kommunicerats. 

4. Om fler åtgärder än kommunikation bidragit. Juryn premierar case där åtgärder i flera delar av kundupplevelsen samspelat för att driva tillväxt.