Program

8:30 fm - 9:05 fm
Det otrygga Sverige - är samhällskontraktet på glid?

Otryggheten ökar i lokalsamhället med sprängningar, skjutningar, våld och andra brott. Det påverkar vardagen både för medborgare och företag. Vad händer med ett samhälle där medborgarna inte upplever att de får det skydd de behöver? Arrangeras av Dagligvarunytt, Market och Dagens Samhälle.


SE REPRISEN HÄR 

Nina Jelver Patrick Ungsäter Linnea Lindquist Thomas Hvitfeldt Erik Pelling Christina Kennedy Fredrik Svedjetun
 
 
9:05 fm - 9:35 fm
Valet mellan hållbarhet och lågpris - bara en prisfråga?

Hushållens försämrade ekonomi har gjort att pris i allt högre utsträckning prioriteras före hållbarhet. Detta trots att hållbarhet fortfarande är viktigt för konsumenterna. Hur vänder vi trenden och får flera konsumenter att välja de hållbara alternativen? Vad kan företagen och politiken göra? Arrangeras av Dagligvarunytt, Aktuell Hållbarhet och Market. 

Se reprisen här 

Nina Ekelund Fredrik Svedjetun
 
 
8:10 fm - 8:40 fm
Vad blir det för mat? Så gör vi det lättare att göra hälsosamma och gröna val

Hur kan vi hjälpa familjer att välja rätt mat på tallriken när det gäller hälsa och goda matvanor? Konsumenternas agerande är avgörande för ett framgångsrikt hållbarhetsarbete i dagligvaruhandeln. Arrangeras i samarbete med Coop Östra.

Se reprisen här

 

Emma Rung Meta Persdotter Christina Snöbohm Carolina Klüft Ann Henriksson
 
 
9:20 fm - 10:00 fm
Framtidens kundupplevelse - hur möter vi nästa generations konsumenter?

Nästa generations konsumenter vill inte bara ha en produkt – de söker en upplevelse, en berättelse och en känsla av tillhörighet. För att lyckas måste företagen möta dem där de är, förutse deras behov och skapa värde som går utöver pris och bekvämlighet. Hur kan AI vara ett stöd i kundens resa? Arrangeras i samarbete med Google och Market.

Se reprisen här 

Carl Wåreus Stefan Palm Per Ljungberg Frida Ganshed Karolina Åhs Karlsson Fredrik Svedjetun
 
 
1:35 em - 2:05 em
Framtidens mat finns i havet

Vi borde äta mer fisk och mer nyttig mat till vardags, ändå gör vi inte det. Faktum är att allt färre svenskar följer Livsmedelsverkets rekommendation att äta sjömat 2-3 gånger per vecka. Vad beror det på och vad kan vi göra för att fler ska följa rekommendationen? Hur kan vi få fler att välja nyttig mat såsom fisk och skaldjur mitt i veckan? Vad går hem hos konsumenter och vanliga familjer, barn och ungdomar? Hur når vi dem? Arrangeras i samarbete med Norwegian Seafood Council.

Se reprisen här

Charlotte Rapp Frida Ganshed Krishan Kent Fredrik Svedjetun