Program

torsdag 6 november 2025
08:30 - 09:00
Frukostseminarium Retail Talks Live

AI-sök i fokus: nya vanor kräver nya lösningar
När kunden får en AI-sammanfattning presenterad ändras köpresan på ett avgörande sätt. Den stora frågan är hur handeln ska kunna nå konsumenten på olika sätt och fortsatt vara relevant. Och så klart även skapa inspiration och en spännande shoppingupplevelse.

Robin Wiman Fredrik Svedjetun
Robin Wiman, Google
Fredrik Svedjetun, Market & Dagligvarunytt
Brian Thornton, Clas Ohlson
09:15 - 09:20
Välkommen till Retail Arena 2025
Moderatorerna inleder dagens program.
 
 
09:20 - 09:40
Över 60 år med framgång – min resa med Gekås

Från butiksgolvet till ensam ägare av butiksjätten i Halland. Thomas Karlsson berättar med egna ord historien om butiken som blev ett fenomen och en shoppingdestination av rang. Vilka är framgångsfaktorerna som fungerat över tiden?

Thomas Karlsson
Thomas Karlsson, Gekås
09:40 - 10:00
Framgångsstrategier under lupp – var finns tillväxten?

Trots de ekonomiskt osäkra tiderna växer flera koncept och varumärken både online och i fysiska butiker. Och de har god lönsamhet. Vi fördjupar oss i bolagens strategier och benar ut de viktiga framgångsfaktorerna. Hur och var möter man framtidens konsument?

Monika Magnusson Kristofer Tonström
Monika Magnusson, Apotek Hjärtat
Kristofer Tonström, Clas Ohlson
10:00 - 10:20
Revolutionera Retail: AI för Smarta Kundsegment och Optimerade Resultat

WPP Medias Lovisa Smedberg maximerar affärsresultat genom att låta AI skapa nya retail-möjligheter. Hon förklarar hur AI, genom att berika kundsegment och utnyttja datadrivna insikter, driver optimering av KPI:er för omni-channel och banar väg för framtidens retail.

Lovisa Smedberg
Lovisa Smedberg, WPP Media
10:20 - 10:50
Förmiddagsfika
 
 
 
10:50 - 11:00
7 frågor på 7 minuter: Är glädjen tillbaka i Joy?

Modekedjan Joy gjorde en omvälvande förändring i spåren av pandemin. All fysisk handel upphörde och istället satsades allt för att återuppbygga varumärket på nätet. Nu sker en försiktig väg tillbaka till fysisk handel. Hur ser vägen ut framåt för Joy?

Anna Ullman Sersé
Anna Ullman Sersé, Joy
11:00 - 11:25
Kan kundbesök i butik bli en guldgruva med Retail Media?
Kan vi släppa fokus på konvertering i alla lägen? Retail Media öppnar stora möjligheter för den fysiska handeln där kundtrafiken i sig blir en viktig KPI och en lönsam drivkraft. Hur tänker de ledande aktörerna?
Staffan Baer Kenneth Danielsson Anna Martinkari
Staffan Baer, Ica Gruppen
Kenneth Danielsson, IAB
Anna Martinkari, WPP Media
11:25 - 11:40
Att leda genom förändring – från kris till växande lönsamhet

Hur tar man ett kreativt och snabbväxande e-handelsbolag genom en verklig omställning – från kris till struktur, stabilitet och lönsam tillväxt? Det handlar om att bygga upp ett nytt ledarskap, sätta riktning och våga fatta de svåra besluten utan att tappa det mänskliga perspektivet.

Johanna Levy
Johanna Levy, Kids Brand Store
11:40 - 12:00
Vågar vi investera i framtidens handel?

Ekonomisk osäkerhet i dag – minskande befolkning i framöver. Hur ser läget ut för investeringar i framtidens handel, oavsett kanal? Var finns de lönsamma koncepten?

Patrik Hedelin Anna K Johansson Viking Henter Ylva Forssander
Patrik Hedelin, Eequity
Anna K Johansson, TAM Group
Viking Henter, Lynxeye
Ylva Forssander, Lynxeye
12:00 - 13:00
Lunch
 
 
 
13:00 - 13:20
1A: Från sömngång till strategi: Att frigöra tillväxt med molnadoption och headless ERP-innovation

Forskning utförd på den nordiska marknaden av Radar, i samarbete med Infor och AWS, lyfter fram en växande risk för företag att "sömngående" gå in i molnet — att adoptera teknologier utan att utnyttja deras transformerande potential. Studien betonar värdet av headless ERP, ett flexibelt och modulärt system, tillsammans med strategisk molnadoption som viktiga drivkrafter för agilitet, skalbarhet och tillväxt. Presenteras i samarbete med Infor.

Håkan Strömbeck Philip Geijer Simon Skoog
Håkan Strömbeck, Infor
Philip Geijer, AWS
Simon Skoog, Apotea
1B: Hur driver skiftet i livsstil förändring inom retail och kundupplevelser?

WeSports nya vd Ted Sporre berättar om deras unika affärsmodell och hur de anpassar sig till skiftet mot en mer aktiv och sportigare livsstil. Tillsammans med Sveas Caroline Wollin djupdyker de i samarbetet och hur de anpassar Sveas lösningar till flera av koncernens bolag. Presenteras i samarbete med Svea.

Caroline Wollin Ted Sporre
Caroline Wollin, Svea
Ted Sporre, WeSports Group
13:00 - 13:50
Breakout sessions
 
 
 
13:20 - 13:25
Bensträckare
 
 
 
13:25 - 13:45
2B: När människa och maskin möts, handelns nya superkraft

Handeln står inför en omfattande omställning. Här delar vi med oss prognoser om hur handeln kommer växa framåt, hur e-handeln kommer utvecklas inom olika branscher och vilka effekter digitalisering och automatisering får på framtidens kompetensbehov. Hur kan vi skapa lönsam tillväxt när automation möter människans förmågor – och samtidigt skapa en mer inkluderande arbetsmarknad?

Pernilla Nissler Héléne Vinberg
Pernilla Nissler, Samhall
Héléne Vinberg, HUI Research
2A: Turn Payments into Performance – Qliro som din strategiska tillväxtpartner

Vad händer när betalningen inte längre markerar slutet, utan snarare början på en långsiktig kundrelation? Som Nordens ledande payment partner för moderna e-handlare visar Qliro hur betalningar kan fungera som en finansiell tillväxtmotor – en möjlighet att bygga starkare kundrelationer, lojalitet och långsiktig tillväxt.

Christoffer Rutgersson
Christoffer Rutgersson, Qliro
13:45 - 13:50
Bensträckare
 
 
 
13:50 - 14:10
Vd-panelen – Market Awards-vinnarna

Vi tar pulsen på några av handelns ledande företrädare och stämmer av vilka verktyg de använder för att skapa lönsamhet i osäkra tider. Hur ska man parera de snabba svängningarna – och kan man till och med dra nytta av en internationell handelskonflikt?

Håkan Lundstedt Stefan Palm Maria Edsman
Håkan Lundstedt, Synsam Group
Stefan Palm, Lager157
Maria Edsman, Bokusgruppen/Akademibokhandeln
13:50 - 14:30
Round Table
Var finns handelns möjligheter framåt?
 
 
14:10 - 14:30
Tillbaka i hetluften – Boomerang kommer åter

Vilket är receptet för framgång för Boomerangs nya vd Helena Ekman? Förutom att vara mästerkock i tv har hon uppdraget att förnya och åter lyfta det klassiska modemärket. Hur förnyar man ett varumärke och ger det styrka – utan att det förlorar sin själ?

Helena Ekman
Helena Ekman, Boomerang
14:30 - 15:00
Eftermiddagsfika
 
 
 
15:00 - 15:10
7 frågor på 7 minuter: Har utvecklingen vänt för Coop?

Vässad organisation, nya grepp på marknaden och ett gynnsammare ekonomiskt klimat. Är kooperationen på väg mot en ny vår med framgång och större marknadsandel?

Meta Persdotter
Meta Persdotter, Coop Östra
15:10 - 15:30
Agilt och automatiserat – en balansakt för framgång

För detaljhandeln är framgång beroende av att bemästra två avgörande krafter. Förmågan att snabbt anpassa sig till nya trender och nya/förändrade kundbeteende, och samtidigt automatisera och effektivisera och strömlinjeforma verksamheten för att öka produktiviteten, minska kostnaderna och leverera på förväntan. Presenteras i samarbete med Infor.

Håkan Strömbeck Peter Muld
Håkan Strömbeck, Infor
Peter Muld, Ica Gruppen
15:30 - 15:40
7 frågor på 7 minuter: Snabbt om framtidens snabba handel

Bekvämlighet är en så kallad megatrend som fortsätter att påverka detaljhandeln. Hur vill framtidens konsument handla i farten? Hur kombinerar man detta med ett ökat intresse för hållbarhet?

Anna Wallenberg
Anna Wallenberg, Reitan Convenience Sverige
15:40 - 16:00
"Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid!"

Hur tar man Ikea och Ikea-andan vidare i en allt mer komplex retailvärld? Och framför allt: hur håller man nyfikenheten och upptäckarglädjen vid liv?

Fredrika Inger
Fredrika Inger, Ikea of Sweden
16:00 - 16:05
Sammanfattning och summering

Moderatorerna sammanfattar och avslutar dagen

 
 
16:05 - 17:00
Mingel och nätverkande