Program

torsdag 6 november 2025
Frukostseminarium Retail Talks Live08:30 - 09:00Kundresan i fokus: nya vanor kräver nya lösningar
Morgondagens kund kräver en helt ny nivå på underlag, utvärdering och vägledning i sin köpresa. Den stora frågan också är hur handeln ska nå konsumenten på olika sätt och vara relevant. Och så klart fortsätta skapa inspiration och en spännande upplevelse. 
Välkommen till Retail Arena 202509:15 - 09:20Moderatorerna inleder dagens program. 
Över 60 år med framgång – min resa med Gekås09:20 - 09:40Från butiksgolvet till ensam ägare av butiksjätten i Halland. Thomas Karlsson berättar med egna ord historien om butiken som blev ett fenomen och en shoppingdestination av rang. Vilka är framgångsfaktorerna som fungerat över tiden?Thomas Karlsson
Framgångsstrategier under lupp – var finns tillväxten?09:40 - 10:00

Trots de ekonomiskt osäkra tiderna växer flera koncept och varumärken både online och i fysiska butiker. Och de har god lönsamhet. Vi fördjupar oss i bolagens strategier och benar ut de viktiga framgångsfaktorerna. Hur och var möter man framtidens konsument?

Monika Magnusson Kristofer Tonström Göran Westerberg
Med egen data – och kraften i AI – ligger du steget före konkurrenterna10:00 - 10:15Digitaliseringen av detaljhandeln är redo för nästa kliv. Med all insamlad data – och kraften i generativ AI – finns stora möjligheter att växa och ligga steget före på marknaden. Här visas praktiska exempel på hur detta har genomförts i praktiken. 
Förmiddagsfika10:15 - 10:50  
7 frågor på 7 minuter: Hur ska blomsterlandet blomstra?10:50 - 11:00

Trädgårds- och växthandeln har haft det tufft efter pandemiårens boom. Men nu verkar konsumenternas intresse för det gröna åter ha vaknat. Hur ska man möta efterfrågan på ett kreativt och lönsamt sätt?

Susanne Holmström
Kan kundbesök i butik bli en guldgruva med Retail Media?11:00 - 11:25Kan vi släppa fokus på konvertering i alla lägen? Retail Media öppnar stora möjligheter för den fysiska handeln där kundtrafiken i sig blir en viktig KPI och en lönsam drivkraft. Hur tänker de ledande aktörerna? 
Ladda för en hållbar handel – och framtid11:25 - 11:40Hållbarhet är en megatrend som kommer att fortsätta påverka konsumenter över tiden. Att utveckla en cirkulär affärsmodell är därmed ett sätt att både värna om vår omvärld och ha en smart affärsstrategi. Men med ökad medvetenhet gäller det att undvika fallgropar. 
Vågar vi investera i framtidens handel?11:40 - 12:00

Ekonomisk osäkerhet i dag – minskande befolkning i framöver. Hur ser läget ut för investeringar i framtidens handel, oavsett kanal? Var finns de lönsamma koncepten?

Patrik Hedelin
Lunch12:00 - 13:00  
Effektiva system underlättar expansion till nya marknader13:00 - 13:20När hemmamarknaden är mättad eller har stagnerat är det dags att ta affärskonceptet vidare till nya marknader och kunder. Det sker med fördel genom e-handel och geografisk expansion – och därmed fler affärer. Här tar vi upp faktorerna som krävs för framgång. 
Last mile är avgörande för e-handelsaffären13:00 - 13:20Det är extremt fokus på pris i handeln just nu. Men för en framgångsrik e-handelsaffär måste allt fungera, inte minst leveransen. Detta nya fokus på last mile innebär också nya möjligheter att möta konsumenter med höga krav. Vi lyfter fram några framgångsrika kedjor och deras innovativa lösningar. 
Breakout sessions13:00 - 13:50  
Bensträckare13:20 - 13:25  
Rätt ledarskap får konceptet att lyfta13:25 - 13:45I detaljhandelsföretagens olika faser krävs olika ledare och management. Detta ställer stora krav på ägare och styrelser att hela tiden ha fokus på ledningens sammansättning och kompetens. Vilka är varningssignalerna man ska hålla koll på och när ska man agera för förändring? 
Snabbväxande doldis kliver fram: full fart framåt13:25 - 13:45Vi får höra mer om ett av landets snabbast växande detaljhandelshandelsföretag och deras tillväxtresa – som fortsätter. Potentialen för fortsatta förvärv och expansion väntas fortsatt vara mycket god. Hur hanterar man snabb tillväxt med bibehållen lönsamhet? 
Bensträckare13:45 - 13:50  
Vd-panelen – Market Awards-vinnarna13:50 - 14:10

Vi tar pulsen på några av handelns ledande företrädare och stämmer av vilka verktyg de använder för att skapa lönsamhet i osäkra tider. Hur ska man parera de snabba svängningarna – och kan man till och med dra nytta av en internationell handelskonflikt?

Håkan Lundstedt Stefan Palm
Round Table13:50 - 14:30Var finns handelns möjligheter framåt? 
Tillbaka i hetluften – Boomerang kommer åter14:10 - 14:30

Vilket är receptet för framgång för Boomerangs nya vd Helena Ekman? Förutom att vara mästerkock i tv har hon uppdraget att förnya och åter lyfta det klassiska modemärket. Hur förnyar man ett varumärke och ger det styrka – utan att det förlorar sin själ?

Helena Ekman
Eftermiddagsfika14:30 - 15:00  
7 frågor på 7 minuter: Är glädjen tillbaka i Joy?15:00 - 15:10

Modekedjan Joy gjorde en omvälvande förändring i spåren av pandemin. All fysisk handel upphörde och istället satsades allt för att återuppbygga varumärket på nätet. Nu sker en försiktig väg tillbaka till fysisk handel. Hur ser vägen ut framåt för Joy?

Anna Ullman Sersé
AI-agenter stöper om begreppet detaljhandel15:10 - 15:25Vi står inför ett avgörande kliv när AI-agenter kommer att bli aktiva assistenter till oss som konsumenter och privatpersoner. Hur ska man tänka som retalier när sättet att handla förändras i grunden? Och hur långt har förändringen kommit? 
7 frågor på 7 minuter: Snabbt om framtidens snabba handel15:25 - 15:35

Bekvämlighet är en så kallad megatrend som fortsätter att påverka detaljhandeln. Hur vill framtidens konsument handla i farten? Hur kombinerar man detta med ett ökat intresse för hållbarhet?

Anna Wallenberg
"Det mesta är ännu ogjort. Underbara framtid!"15:35 - 15:55

Hur tar man Ikea och Ikea-andan vidare i en allt mer komplex retailvärld? Och framför allt: hur håller man nyfikenheten och upptäckarglädjen vid liv?

Fredrika Inger
Sammanfattning och summering15:55 - 16:00Moderatorerna sammanfattar och avslutar dagen 
Mingel och nätverkande16:00 - 17:00