Ta del av reprisen från Publisher Day Sverige

torsdag 23 oktober 2025
08:30 - 09:00
Registrering med frukost

Starta dagen med en välkomstfrukost och möjligheten att nätverka med kollegor.

09:00 - 09:10
Välkommen till Publisher Day Sverige
 
09:10 - 09:30
The News Value Proposition and Emerging Models for News

Arun Venkataraman is responsible for leading Google’s key industry research partnerships with the news ecosystem and strategy & work with emerging news voices. Over the last 10 years, he’s overseen the Google News Initiative’s work in Latin America, launched the Global Digital Growth Program and led strategy for the Google News Lab.

09:30 - 09:50
Innovation för en framgångsrik digital prenumerationsaffär

Inspireras av erfarenheterna från VK Media som har utvecklat nya prisbelönta lösningar för digital tillväxt i prenumerationsaffären, bland annat ett projekt som framgångsrikt har optimerat annons- och betalväggsintäkter via trafik från sök. Vi får också en inblick i deras satsning Marknad Hjärta Redaktion – ett samarbete med syfte att marknadsföra redaktionellt innehåll mot nya målgrupper och samtidigt forma framtidens mediehus.

09:50 - 10:10
Nya verktyg för att skapa läsarengagemang och spara reportertid

Hur kan vi använda AI för att engagera läsarna utan att ta udden av journalistiken? Vi får en förhandstitt på ett nytt interaktivt verktyg som Bonnier News precis har lanserat och som kan användas på olika sätt för att engagera läsarna. Lina Hallmer ger också aktuella exempel på hur AI kan användas i vardagen i det journalistiska arbetet.

10:10 - 10:25
Paus
 
10:25 - 10:40
AI inom den Agentiska eran: förmågor, integritet och regelefterlevnad

Utvecklingen från GenAI till den Agentiska eran. För tre år sedan häpnade vi över språkmodeller, sedan dess har GenAI blivit en standardfunktion (en "commodity") och nu är Agenter det nya viktiga steget. Hör hur Google ser på möjligheterna, samtidigt som de är noga med integritet och regelefterlevnad.

10:40 - 11:00
Så gräver Politiken guld i sin skattkista av data

Danmarks största dagstidning Politiken har skapat ett egenutvecklat verktyg där varje reporter i realtid kan följa sidvisningar, genomsnittlig lästid och antal prenumerationer som artikeln genererat. Reportrar kan scrolla igenom artikeln för att se var engagemanget börjar sjunka, och får tillgång till en insiktsrapport som visar en rad fördjupande kvalitetsmått. Troels Behrendt Jørgensen, digital director på Politiken, ger en demo av verktyget och berättar hur det används på redaktionen för att stärka läsaraffären. 

11:00 - 11:10
Google News Initiative

Verktyg för journalister och tillgängliga utbildningar för din redaktion.

11:10 - 11:30
Nya digitala format som utmanar gamla vanor både hos redaktioner och läsare

NTM har det senaste året testat flera nya format för sin framgångsrika lokala journalistik. UNT låter generativ AI automatiskt skapa ett ljudformat av sina toppnyheter, och Vimmerby Tidning gör sin startsida i Tiktok-format. Jens Pettersson, ansvarig för redaktionell utveckling på NTM, berättar om misstagen och lärdomarna på vägen. 

11:30 - 11:50
Diskussion: De fem största utmaningarna för mediebolagens digitala framtid
 
11:50 - 12:00
Summering och avslutning
 
12:00 - 13:00
Lunchmingel