Kriterier Market Awards 2025
Nyckeltal
Baserat på årsredovisningen för det senaste året granskas företagens nyckeltal för att bedöma företagets finansiella styrka. Undersökningen mäter:
- Total omsättning.
- Omsättningstillväxt (procentuell förändring i nettoomsättning).
- Vinstmarginal (summan av rörelseresultat och finansiella intäkter i procent av nettoomsättning).
- Kapitalomsättningshastighet (nettoomsättning dividerat med genomsnittligt sysselsatt kapital). Sysselsatt kapital definieras som totala tillgångar med avdrag för icke-räntebärande skulder. "Genomsnittligt" avser medelvärdet av sysselsatt kapital vid årets början och årets slut.
- Räntabilitet på sysselsatt kapital (vinstmarginal x kapitalomsättningshastighet).
- Räntabilitet på eget kapital (årets resultat i procent av genomsnittligt
Varumärke
Xtreme Insights mäter varumärkets styrka och förflyttning inom en rad områden, bland annat tänkbart val, helhetsintryck, preferens och prisvärdhet.
Kundupplevelse
Mystery shoppers från Better Business besöker butiker (fysiska eller e-handel). Varje kedja får tre besök vardera med en geografisk spridning. Besöken är utspridda på olika veckodagar och tider under besöksperioden. De områden som utvärderas är ett antal frågegrupper som bildar ”kundens väg”: första intrycket, mekanisk försäljning, personlig försäljning och sista intrycket. Fokusområden är skyltning, varufyllnad, bemötande, kunskap och merförsäljning. Resultaten sammanvägs till ett kundnöjdhetsindex.
Innovationsförmåga
Markets redaktion har bedömt hur företaget har lyckats förnya sitt koncept under det senaste året. Underlaget för bedömningen är nyhetsflödet i artiklar och i bolagets externa kommunikation.
Hållbarhetsarbete
Med hjälp av hållbarhetsexperter bedömer vi kvaliteten i företagens hållbarhetsarbete utifrån de senaste hållbarhetsredovisningarna och informationen på företagens webbplatser. Framför allt tittar vi på ambitionen i arbetet och hur konkreta företagen är i sina hållbarhetsmål.