Program

08:30 - 09:00
Registrering
 
 
 
 
09:00 - 09:05
Välkommen till Kommunikation i offentlig sektor 2025

Dagens moderator hälsar välkommen till årets mötesplats för kommunikatörer inom offentlig sektor. Under dagen ska vi ge insikter, konkreta take-aways och inspireras av hur andra offentliga organisationer framgångsrikt arbetar med kommunikation som verktyg.

Christina Kennedy
 
 
09:05 - 09:25
Morgondagens medborgare – framtidens förväntningar på offentlig kommunikation

Morgondagens medborgare är kärnan i framtidens samhälle. Deras förväntningar och attityder är den utgångspunkt som alla offentliga aktörer har att förhålla sig till när strategier och nya lösningar ska utvecklas. Vad förväntar sig morgondagens medborgare av sig själva, varandra och samhällets institutioner när det gäller att ge och få, rättigheter och skyldigheter? Vilka krav ställer de på kommunikation och transparens?  

Fredrik Torberger
 
 
09:25 - 09:45
Strategiskt berättande – ledarskap i en föränderlig värld

I en tid av globalisering, digitalisering och kris är traditionella styrverktyg inte längre tillräckliga och kommunikationen inte lika effektiv.
Boken “Conducting Narratives” visar hur ledare kan navigera i en komplex värld genom att kombinera struktur med flexibilitet. Med fokus på strategisk kommunikation och anpassning ger den praktiska verktyg för att skapa mening, bygga förtroende och agera i ständigt föränderliga situationer. En inspirerande guide för organisationer som vill leda med tydlighet och kreativitet. Programpass i samarbete med Gullers Grupp.

 
 
 
09:45 - 10:00
Kommunikation i offentlig sektor – kostnad eller investering?

Att informera och kommunicera är en del av myndigheters verksamhet och ansvar – frågan är hur mycket och vilken sorts kommunikation som det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt? Vad är priset för information och kommunikation? Och vad kostar det när vi inte kommunicerar?

Erik Slottner
 
 
10:00 - 10:20
Intern kommunikation är det nya svarta – hemligheten bakom framgång

Hur bygger vi ett starkt kommunikativt ledarskap internt? Vilka lärdomar kan offentlig sektor ta från näringslivet? Framgångsrika organisationer och företag har alla en sak gemensamt, de har förstått det kraftfulla verktyget som kommunikation är och att allt måste börja inifrån.

Caroline Thunved
 
 
10:20 - 10:40
Paus

Paus för nätverkande och diskussion.

 
 
 
10:40 - 11:00
Kriskommunikation i skarpt läge

Nytt omvärldsläge, krig och desinformation har gjort att beredskap och säkerhet står högt på alla agendor. Vad krävs av kommunikationen i ett skarpt läge? Vad kan och bör kommunikatörer göra för att skapa ett motståndskraftigt samhälle? Hur förbereder sig kommunikatören för att hantera och kommunicera effektivt under kriser och nödsituationer? Vilka strategier används och vad behöver Sverige göra för att stärka beredskapen rent kommunikativt?

 
 
 
11:00 - 11:20
Trygghet, samverkan och sociala medier – Malmö stads kommunikation under Eurovision 2024

Anna Nystedt, kommunikationschef på kulturförvaltningen i Malmö stad, delar med sig av erfarenheterna från Eurovision 2024 och ger en inblick i hur Malmö stad använde sociala medier och andra kanaler för att skapa trygghet, hantera oro och hålla invånare och besökare informerade under eventet som blev ett högriskevent.

Anna Nystedt
 
 
11:20 - 11:40
Sveriges största desinformationskampanj – vad hände och vad kan vi lära oss?

Hur hanterar man desinformation när den sprids i rasande fart och påverkar både allmänhetens förtroende och myndighetens arbete?
Linda Corsvall, kommunikationsdirektör och Ylva Carlheim-Gyllensköld, enhetschef på Socialstyrelsen delar med sig av insikter från en av Sveriges mest omfattande desinformationskampanjer, hur de bemötte den och vilka lärdomar som kan hjälpa andra offentliga aktörer att stå starka när krisen slår till.

Linda Corsvall
 
 
11:40 - 13:00
Lunch
 
 
 
 
13:00 - 13:20
Strategiskt berättande – ledarskap i en föränderlig värld

Programpass i samarbete med Gullers Grupp.

 
 
 
13:20 - 13:40
Kommunikation i komplexa verksamheter – att bygga en attraktiv arbetsgivarbild när utmaningarna är som störst

Kriminalvården arbetar för att göra samhället säkrare och tryggare samtidigt som de präglas av hög medieexponering och en turbulent omvärld. Hur rekryterar och behåller man medarbetare i verksamheter med särskilt utmanande uppdrag? 
Kristina Wallmo, projektledare på kommunikationsavdelningen, Kriminalvården berättar om deras strategi kring att skapa en positiv och trovärdig arbetsgivarprofil, hur de arbetar för att attrahera och behålla rätt medarbetare samt hur kommunikationen kan bidra till att förändra bilden av en verksamhet.

 
 
 
13:40 - 14:00
”Lit”, ”Slay”, ”Very demure!” – så blev Svenska kyrkan en sociala medier-succé

Med humor, empati, självdistans och fingertoppskänsla har Svenska kyrkan lyckats skapa oväntad relevans på sociala medier. Från ett nytänkande digitalt tilltal till virala inlägg – vi får en inblick i arbetssätt och strategin bakom framgångarna. Johanna ger också konkreta tips på hur andra offentliga aktörer kan modernisera sin kommunikation – där själva grundpelaren är att befinna sig mitt i verksamhetens kärna. Johanna Stenius, gruppledare sociala medier, Svenska kyrkan.
 

Johanna Stenius
 
 
14:00 - 14:20
Med sitcom-inspirerade humor blev Degerfors bibliotek en nationell snackis

Hur kan ett lokalt bibliotek bli en nationell snackis? Degerfors bibliotek har med oväntad kreativitet och sitcom-inspirerade humorklipp skapat en ny och pigg kommunikationsstil. 
Robin Karlsson, bibliotekarie med inriktning sociala medier från Degerfors bibliotek, delar med sig av hur de vågade tänka annorlunda, vilka reaktioner de fått och vad andra kan lära av deras framgång.

Robin Karlsson
 
 
14:40 - 15:00
Paus

Paus för nätverkande och diskussion.

 
 
 
15:00 - 15:20
Framtidsdialog – ett transparent och demokratiskt samtal, där allas röster räknas

Hur ska Nacka utvecklas? Med den innovativa satsningen Framtidsdialog Nacka tog kommunen hjälp av AI för att samla in och analysera invånarnas åsikter. Målet? Att skapa en långsiktig strategi som speglar allas visioner och behov.
Henrik Kelfve, kommunikationsdirektör Nacka kommun, delar med sig av projektet där de under ett års tid lät både boende och andra intresserade att anonymt dela sina tankar på en digital plattform, tillgänglig på hela 90 språk. Svaren blev en del av ett transparent och demokratiskt samtal, där allas röster räknas.

Henrik Kelfve
 
 
15:20 - 15:40
Kommunikation som förändrar beteenden: Så skapar du förtroende och gör det lätt att göra rätt

Nudging utmanar vårt tidigare sätt att tänka kring kommunikation och åtgärder i arbetsmiljön som syftar till att förändra beteenden. Hur kan du som kommunikatör hjälpa medarbetare och medborgare mot fler hållbara val? Och hur lätt är det egentligen att välja rätt idag?
I denna programpunkt utforskar vi hur du som kommunikatör kan använda nudging och fatta kloka beslut och psykologin bakom våra beslut, beteendetekniker som skapar träffsäker kommunikation och konkreta exempel på hur man metodiskt kan arbeta med beteendeförändring inom och utanför organisationen.

Ida Lemoine
 
 
15:30 - 15:50
Från klassrum till samhällsdebatt – lärdomar från ett upprop

Vissa snackar, andra gör. För att synliggöra lärarnas verklighet startade läraren Hanna Garberg uppropet #stockholmsskolorlarmar för att visa neddragningarna och situationen på de kommunala skolorna. Med kraft, mod och tydlighet har hon lyft en av skolans största utmaningar till den offentliga debatten. 
Hanna Garberg, lärare, Stockholm stad om hur frustration kan leda till förändring och användas som verktyg för opinionsbildning.
Hanna vann Sveriges 150 superkommunikatörer i kategorin Opinion & Samhälle.

Hanna Garberg
 
 
15:50 - 16:00
Summering och avslutning

Summering av dagens insikter och avslutning av konferensen.